Eleonora Jagaciak-Baryłko
Urodzona w Grodzisku Wielkopolskim.
Studiowała malarstwo w PWSSP w Sopocie w pracowniach prof. Artura Nacht-Samborskiego i prof. Juliusza Studnickiego.
Uprawiała malarstwo sztalugowe i grafikę artystyczną. Była autorką kilkunastu wystaw indywidualnych, uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą między innymi w Budapeszcie, Berlinie, Wiedniu, Rostocku, Moskwie, Paryżu.
Prace znajdują się w muzeach polskich, zbiorach bibliotek naukowych oraz kolekcjach prywatnych.
Poza pracą artystyczną długie lata zajmowała się kształceniem nauczycieli w przedmiotach artystycznych prowadząc zajęcia w Wyższym Studium Nauczycielskim i na Uniwersytecie Gdańskim. (z katalogu do wystawy PGS Sopot w Galerii Triada, maj, 2007)
Eleonora Jagaciak-Baryłko - o sobie
W tym samym katalogu napisała:
"Dziś mamy rok 2007. Od otrzymania dyplomu w 1954 r. przebiegło kilkadziesiąt lat mojej twórczości. Główną dziedziną, która mnie pasjonowała było malarstwo sztalugowe, bocznym nurtem, któremu również poświęciłam wiele lat pracy - grafika.
Moi profesorowie Artur Nacht-Samborski i Juliusz Studnicki przekazali mi dobry warsztat twórczy i wnikliwy stosunek do natury.
Warsztat graficzny zawdzięczam artyście grafikowi Stanisławowi Żukowskiemu, który prowadził wiele lat pracownię graficzną "Oficyna" zorganizowaną przez ZPAP, a potem przejętą przez PWSSP - dzisiaj Akademię.
Poza nielicznymi poszukiwaniami związanymi z nurtem sztuki "nowoczesnej", twórczość moja kształtowała się w ścisłej łączności z naturą, tak w sensie ideowym jak i artystycznym.
Im szerzej "sztuka nowoczesna" zagłębiała się w problemach rozwiązań formalnych, tym bardziej czułam potrzebę związania się z tradycją i sztuką związaną z naturą bliską człowiekowi.
Kontakt z naturą - przyrodą, otoczeniem człowieka był dla mnie źródłem inspiracji twórczej, starałam się czerpać z ich bogactwa różnorodności form i treści.
Poprzez emocjonalny, intymny stosunek do zewnętrznej rzeczywistości szukałam harmonii, urody i piękna. Próbowałam wyłowić je spośród chaosu i brzydoty.
W poszukiwaniu odpowiednich treści ideowych towarzyszyło mi zawsze uczucie przemijania.
Utrwalałam więc malownicze widoki, wizerunki siedzib ludzkich z różnych przyczyn skazane na zapomnienie i zniszczenie. Między innymi i w ten sposób starałam się nawiązać kontakt z widzami i odbiorcą.
Jeżeli udało mi się językiem artystycznym zrealizować choć część mojego przesłania,
będę czuła się nagrodzona.
Ale o tym przesądzi widz."
Portrety Pejzaże Martwa natura Inne
Portrety
Portret 1958
Portret Joli 1963
Dziewczyna z kwiatami 1965
Autoportret w lustrze 1969
Portret wnuka 1982
Portret wnuczki 1986
Mała ogrodniczka 1992
Portret Izy 1997
Autoportret z lustrem 19??
Portret Marty 2002
Potrójny portret Izabeli 2005
Pejzaże
Chałupy nad jeziorem (Kartuzy) 1960
Rynek w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą 1975
Wiosna na wsi kaszubskiej 1976
Piechowice 1978
Pejzaż z sosnami 1988
Zamglony dzień 1988
Fragment ul. J. Sobieskiego w Sopocie 1990
Pejzaż z żurawiami 1990
Wczesna wiosna na wsi 1993
Pejzaż zimowy z kościołem 1995
Bagna nad Lipnem, Piechowice 1999
Jesień 19??
Juszki 2002
Ogród Retiro w Madrycie 2004
Wielkie budowanie 2007
Martwa natura
Bukiet na tle pejzażu 1970
Kwiaty polne 1970
Kwiaty w białym dzbanku 1970
Chińska szkatułka 1971
Polne kwiaty 1973
Bukiet w oknie na tle pejzażu z Ujścia 1975
Kwiaty w dzbanku i filiżanka 1986
Kwiaty w malowanym dzbanku 1988
Kwiaty w szklanym wazonie 1990
Kwiaty w białym wazonie 1990
Martwa natura w kuchni 1990
Bukiet z ptaszkami 1990
Kwiaty w doniczkach 1993
Bukiet ze stokrotkami 1993
Kwiaty i owoce 1995
Cynie w glinianym dzbanku 1996
Piwonie 1998
Kwiat wiśni japońskiej 1998
Białe tulipany z muszlą 1999
Polne kwiaty z gruszką 1999
Jesienne liście w wazonie 1999
Tulipany i motyle 2000
Orchidee 2002
Suchy bukiet 2002
Kwiaty jesieni 2003
Kolorowy bukiet 2004
Kwiaty w granatowym wazonie 2006
Różowe tulipany 2006
Żółte tulipany 2007
Bez tytułu 2008